Fra barnehager og barneskoler til videregående skoler og universiteter – bygningene vi velger å undervise, lære, leke og sosialisere i, bør være innbydende, komfortable og utformet med fokus på velvære og produktivitet.
- Hjem
- Kommersielle bygg
- Kommersielt bygnings
- Utdanning
Det å redusere sterkt sollys, samtidig som man balanserer dagslyset, har en positiv innvirkning på studenters produktivitet og ytelse.
Ifølge forskning der man har evaluert den generelle innvirkningen av naturlig lys, ventilasjon, luftkvalitet, akustikk og miljø, er det visuell komfort som har en direkte innvirkning på studenters ytelse gjennom dagen.
En nylig studie tok for seg studenter i utdanningsbygg i hele USA der man evaluerte den generelle innvirkningen av naturlig lys, ventilasjon, luftkvalitet, akustikk og miljø. Studien viste at visuell komfort har en direkte innvirkning på studenterts ytelse gjennom dagen. Studien kunne spesifikt vise til følgende:
- Naturlig lys har en veldig merkbar positiv innvirkning på studenters produktivitet og ytelse.
- Sterkt skjermlys og refleksjoner på tavler hadde derimot en negativ innvirkning.
Den samme studien konkluderte med at solskjerming som ikke kan styres av lærere, studenter eller andre har en generell negativ innvirkning på prestasjon, til tross for at det er bedre enn å ikke ha noen form for solskjerming overhodet. Dynamisk solskjerming som kan automatiseres og/eller styres av folk selv kan derfor ha en stor positiv innvirkning på studenters læringsutbytte eller læreres formidlingsevne.
