Den menneskelige faktoren – dagslys for helse, velvære og gode studieresultater

Vår utdanningssteder bør inspirere, stimulere og skape glede for dem som bruker dem.

Dette starter allerede i barnehagen og fortsetter helt til videregående skole og universiteter. Her finnes det alle slags typer bygninger, fra dedikerte steder for undervisning, læring og forskning til sosiale møteplasser og idrettsanlegg.

Det innebærer at det kan finnes en rekke ulike utfordringer når det gjelder å designe nye bygninger og forbedre eksisterende utdanningsfasiliteter. Enten det handler om å oppfylle kravene til energieffektivitet og bærekraft eller spesifikke krav for sterkt kontrollerte miljøer som f.eks. forkningslaboratorier.

Innemiljøets påvirkning på studentenes velvære og prestasjoner

I en studie utført med studenter som brukte skole- og universitetsbygninger rundt om i USA, så forskerne på virkningen av naturlig lys, ventilasjon, luftkvalitet, akustikk og utsikt fra bygningen.

Resultatene viser hvilken påvirkning det har på studentenes prestasjoner dersom man ikke styrer det det naturlige lyset effektivt.

Hva forskningen forteller oss:

• Visuell komfort har en tydelig påvirkning på studentenes resultater. Ikke bare med tanke på naturlig lys, men også utsikt til omgivelsene.

• Refleksjoner på skjermer og hvittavler har en sterkt negativ effekt.

• Direkte sollys som skinner inn i bygningen, spesielt på fasadene mot øst og sør, krever dynamisk solskjerming. Solskjerming som ikke kan styres av brukerne, har en negativ påvirkning på prestasjonene, men i mindre grad enn om det ikke finnes noen solskjerming i det hele tatt.

En annen studie, utført i løpet av et studieår i San Juan Capistrano, California, viste følgende: Studenter som hadde mer naturlig lys i klasserommene, oppnådde resultater som var 20 % bedre på matematikkprøver, og 26 % bedre i lesetester, enn studenter i klasserom med mindre naturlig lys.

Skape et komfortabelt inneklima, uansett aktivitet

Ved å skape et bedre inneklima for bygningens beboere/brukere gjør man ikke bare deres opplevelse mer komfortabel og produktiv, det kan også bidra til å redusere driftskostnadene.

 

Visuell komfort

Med automatisert og styrt solskjerming kan du:

• gi det naturlige lyset fortrinn og dermed nyte godt av de fordelene det gir, samtidig som du eliminerer uønskede effekter, f.eks. refleksjoner på skjermer og gjenskinn,

• gi beboerne/brukerne fleksibilitet og frihet til enkelt å justere deres miljø som nødvendig, f.eks. veksle fra dagslys til mørke når de bruker en projektor.

Termisk komfort

Den gjennomsnittlige utetemperaturen øker og det er en reell fare for at våre bygninger overopphetes.

Med oppkoblet, styrt solskjerming kan du unngå store temperaturvariasjoner. Om sommeren kan du f.eks. beskytte bygningen og dens beboere/brukere mot overoppheting på grunn av direkte sollys, og om vinteren kan du forbedre isolasjonen og maksimere varmeopptaket.

Begge deler kan føre til minsket behov for kunstig oppvarming, avkjøling og belysning.

Eksempelstudie

Finn ut mer om dynamisk solskjerming for komfort og velvære i undervisningsbygg – les om Biomedicum i Sverige.

Energibesparelse og bærekraft

Effektiv styring av dagslyset kan spille en viktig rolle når det gjelder belysning, oppvarming og kjøling av våre bygninger, og kan bidra til at man sparer opptil 15–20 % av en bygnings totale energiforbruk.

Ved å skape grønnere, mer bærekraftige bygninger bidrar vi også til å skape et positivt bilde og de fordeler det kan gi, f.eks. at det blir lettere å tiltrekke seg personale og studenter.

Med tanke på levetiden til skoler og universiteter og antallet elever/studenter som bruker fasilitetene i løpet av denne perioden, er det viktig å finne en balanse mellom kortsiktige økonomiske interesser og de langsiktige økonomiske fordelene.

Les mer om dynamisk solskjerming for energieffektivitet og bærekraft

Dagslys og produktivitet

“I en studie utført i løpet av et studieår i San Juan Capistrano, California, oppnådde studenter som hadde mer naturlig belysning i klasserommet en score som var 20 % høyere på matematikktester og 26 % høyere i lesetester enn studenter som oppholdt seg i klasserom som hadde mindre naturlig lys. “

26 %

Utdanning

Se alle referansene
Torre De Ingeniera, Cuidad Universitaria - Mexico
Land
Mexico
Sted
Mexico
Dato
2010
Arkitekt
Sanchez Arquitectos y Asociados

The Engineering Tower (TI) represents an effort by the UNAM to strengthen collaborative activities with the manufacturing, social and service sectors in order to foster technological development. The TI is therefore involved in developing …

Les mer
Klikk på lenken under for å se utdanningsbrosjyren vår

Kontakt oss for å lese mer dynamisk solskjerming  i utdanningsinstitusjoner!

* må fylles ut
* må fylles ut