Seneste oppdatering: 13. juni 2022
Last ned PDF versjonen her >
Vi i Somfy ønsker å være og forbli din foretrukne partner når du utforsker og opplever smarthjem-løsninger og relaterte produkter eller tjenester. Vi verdsetter den tilliten du gir oss og forplikter oss til å være fullstendig transparente om hvordan vi samler inn, bruker og beskytter dine personopplysninger. Vi forstår ditt behov for å ha rimelig kontroll over dine personopplysninger, og vi forplikter oss til å implementere mekanismer, prosedyrer og policyer for å garantere konfidensialitet, integritet og sikkerhet for dine personopplysninger dine så lenge vi lagrer dem.
Somfy Gruppen har utnevnt et personvernombud (Data Protection Officer, DPO) som skal sikre at våre aktiviteter utføres i samsvar med gjeldende lover.
Dersom du har spørsmål om denne policyen, ønsker å utøve dine rettigheter eller legge inn en klage til oss, vennligst kontakt vårt personvernombud (uavhengig av hvilken Somfy-enhet du har vært i kontakt med): dpo@somfy.com
Denne personvernpolicyen (”policyen”) informerer deg om hva du kan forvente når vi samler inn og bruker dine personopplysninger, f.eks.:
Vi ber om at du leser nøye gjennom denne policyen for å gjøre deg kjent med innholdet.
Denne policyen gjelder for deg når du besøker våre nettsteder, når du samhandler med oss med tanke å etablere et forretningsforhold, i løpet av ditt forretningsforhold med oss, når du bruker teknologi som vi gjør tilgjengelig for deg eller når du kobler deg til visse plattformer, applikasjoner eller andre løsninger som vi leverer eller gjør tilgjengelige.
Denne policyen gjelder ikke for ansatte i Somfy, og heller ikke for jobbsøkere som kan henvise til denne personvernpolicyen på vårt karriere-nettsted.
Den juridiske enheten som er ansvarlig for personopplysninger innhentet fra deg, er den enheten som bestemmer hvordan, når og hvorfor den samler inn og bruker dine personopplysninger (”behandlingsansvarlig”).
Identiteten til den behandlingsansvarlige avhenger av hvem du er:
For andre personer, med unntak av ansatte som arbeider ved Somfys anlegg, er den behandlingsansvarlige den juridiske enheten som håndterer din relasjon med Somfy. Denne informasjonen finnes i den avtalen du har inngått med Somfy eller du kan få den fra din vanlige kontaktperson i Somfy.
Personopplysninger er opplysninger som kan knyttes til deg personlig.
Vi innhenter personopplysninger direkte fra deg (a), men også indirekte via andre kilder (b), f.eks. når du besøker Somfys nettsteder, eller abonnerer på vårt innhold i sosiale medier.
Uavhengig av om vi innhenter dine personopplysninger direkte eller indirekte, forplikter vi oss til bare å behandle personopplysninger som er adekvate, relevante og nødvendige for å oppfylle det formålet de ble innhentet for.
Vi kan innhente og bruke personopplysninger som du oppgir i dine samhandlinger med oss.
Dette kan inkludere:
Vi samler også inn den informasjonen du gir oss når du handler med oss, når du abonnerer på noen av våre tjenester, når du fyller ut kontaktskjemaer eller oppretter kontoer på noen av våre nettsteder, når du kontakter våre team for kunde- eller medierelasjoner, på messer eller andre eventer som du deltar på.
Opplysninger som samles inn i slike tilfeller, kan inkludere (i tillegg til dataene nevnt ovenfor):
Annen informasjon som samles inn når du bruker våre produkter og tilhørende applikasjoner, kan inkludere:
Vi kan behandle følgende personopplysninger knyttet til deg som besøkende på noen av anleggene til Somfy Gruppen:
Vi innhenter også informasjon om deg indirekte, f.eks. når besøker noen av Somfys nettsteder eller abonnerer på vårt innhold i sosiale medier.
Vi kan komme til å bruke cookies for å gjøre opplevelsen bedre for deg på våre nettsteder. Cookies er små filer som lagres på en brukers datamaskin. De inneholder en liten mengde data som er spesifikk for en bestemt bruker og et bestemt nettsted.
Vi bruker to typer cookies:
Cookies som er strengt nødvendige for at våre nettsteder skal fungere
Vi bruker kun cookies som er nødvendige for at våre nettsteder skal fungere (f.eks. analyse-cookies som lar oss vurdere bruken av og ytelsen til våre nettsteder slik at vi kan forbedre deres funksjoner).
Dersom du ikke vil akseptere bruken av cookies, kan du endre innstillingene i nettleseren din slik at den automatisk nekter lagring av cookies eller informerer deg hver gang et nettsted ber om tillatelse til å lagre en cookie. Dersom du velger å ikke akseptere cookies, vil nettstedene våre ikke fungere ordentlig.
Tredjeparts-cookies for å forbedre interaktiviteten på våre nettsteder
Vårt nettsted er avhengig av visse tjenester som tilbys av tredjeparter. Disse inkluderer, men er ikke begrenset til:
Del-knapper: – Twitter – Instagram – Facebook
Videoer som legges ut på nettstedet: – YouTube API (se bruksvilkår og personvernpolicy)
Du kan når som helst endre dine cookie-preferanser via vårt styringsverktøy for cookies ved å klikke her og se våre personvernregler for informasjonskapsler.
Behandlingen utføres på grunnlag av vår berettigede interesse til å samle informasjon om, overvåke og analysere aktiviteten på nettstedene. Du må imidlertid også godta behandlingen av cookies som angitt i cookie-banneret som vises når du kommer inn på nettstedet.
Vi bruker også annonse-cookies slik at vi kan vise annonser som vi anser som relevante for deg, enten på vårt nettsted eller når du surfer andre steder på internett. Slike cookies brukes hovedsakelig til å begrense antall ganger du ser en bestemt annonse, og de hjelper oss med å vurdere effekten av en annonsekampanje.
Selv om du ikke aksepterer annonse-cookies, påvirker ikke det din brukeropplevelse når du besøker våre nettsteder.
Noen ganger kan vi også innhente informasjon om deg fra tredjeparter eller fra offentlige tilgjengelige kilder, f.eks. informasjon om deg som er tilgjengelig på din bedrifts nettsted, eller fra offentlige registre som et handelsregister.
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger når dette er nødvendig for å fremforhandle eller gjennomføre en kontrakt med deg, f.eks. for å:
Du står fritt til ikke å oppgi slike personopplysninger, men bør da være klar over at det vil forhindre oss i å fremforhandle eller gjennomføre kontrakten.
Vi samler også inn og bruker dine personopplysninger der dette er i vår berettigede interesse, f.eks. for å:
Basert på våre berettigede interesser kan vi også komme til å dele dine personopplysninger med andre selskaper i Somfy Gruppen, samt:
Vi samler også inn og bruker dine personopplysninger med ditt samtykke. Dette inkluderer opplysninger som du bestemmer deg for å oppgi når du setter opp en konto hos oss, eller som svar på en bestemt forespørsel som du kommuniserer med oss, f.eks. for å:
Det er valgfritt om du vil gi oss samtykke til å behandle dine opplysninger i slike tilfeller. Men uten ditt samtykke vil vi i de fleste tilfeller ikke kunne levere deler av eller alle de tjenestene du abonnerer på.
I noen tilfeller samler vi inn eller behandler dine opplysninger i samsvar med juridiske eller lovfestede krav.
Vi deler dine personopplysninger kun i samsvar med denne policyen, og derfor hovedsakelig med våre ansatte i ulike avdelinger og, muligens, andre enheter i Somfy Gruppen, og kun til følgende formål: kundebehandling, sentral administrasjon av kunde- og leverandørforhold og for å kunne strømlinjeforme Somfys virksomhet. Denne delingen av personopplysninger utføres på grunnlag av Somfy Gruppens berettigede interesse av å administrere sine kontraktsfestede relasjoner i Somfy Gruppen og opprettholde en effektiv bedriftsstruktur.
Når vi deler dine personopplysninger med tredjeparter som skissert i denne policyen (f.eks. for forsendelser, økonomiske transaksjoner, programvaretjenester), sørger vi for at slike tredjeparter gir tilstrekkelige garantier for at de implementerer egnede tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre samsvar med gjeldende personvernlover.
Vi treffer en rekke tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre dine personopplysninger og beskytte dem mot ulovlig ødeleggelse, tap, endring eller tilgang.
Våre ansatte, representanter og underleverandører som behandler dine personopplysninger, har undertegnet en konfidensialitetsavtale, eller de er bundet av en konfidensialitetsplikt, eller de er underlagt en lovfestet forpliktelse til å overholde konfidensialitet.
Vi pålegger strenge sikkerhetskrav på eventuelle tredjepartsleverandører av tjenester som håndterer dine personopplysninger i samsvar med denne policyen.
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for hvert av formålene angitt ovenfor.
Vi kan imidlertid komme til å lagre visse av dine personopplysninger for å overholde gjeldende lover og forskrifter (f.eks. for skatte- og revisjonsmessige formål) og i samsvar med våre interne regler for lagring av opplysninger.
Når det ikke lenger er påkrevd å lagre opplysninger som kan identifisere deg, sletter, anonymiserer eller slår vi dem sammen slik at du ikke lenger kan identifiseres som person.
Vi lagrer og behandler dine personopplysninger hovedsakelig på servere som befinner seg i EU/EØS eller Sveits.
Vi opererer imidlertid som et globalt selskap og er avhengig av internasjonale serviceleverandører som støtter våre globale løsninger. Dine personopplysninger kan bli overført til annet land enn det landet der du bor.
Enhver overføring av data utenfor EU/EØS eller Sveits er strengt styrt av EU-kommisjonens standard kontraktsklausuler, med tanke på de tekniske risikoene forbundet med lovgivningen i det tredje landet der de eksisterer.
Du kan kontakte oss via vårt personvernombud for å utøve dine rettigheter knyttet til personopplysninger om deg som vi samler inn eller bruker.
Dine rettigheter inkluderer din:
Vennligst ikke send kopier av pass eller identitetskort.
Du kan også endre dine cookie-innstillinger når som helst gjennom vårt verktøy for informasjonskapsler, ved å klikke her.
Vi samler ikke bevisst inn eller ber om personopplysninger fra mindreårige. Hvis vi får vite at vi har samlet inn personopplysninger fra en mindreårig, vil vi slette denne informasjonen så raskt som mulig. Hvis du mener at en mindreårig kan ha gitt oss personopplysninger, kan du kontakte oss på dpo@somfy.com.
11. Endringer i denne policyen
Datoen for denne policyen er angitt før det innledende avsnittet ovenfor. Vi kan når som helst endre denne policyen uten forhåndsvarsel, med mindre disse endringene er så omfattende at de kan påvirke enkeltpersoners rettigheter i henhold til gjeldende lover for personvern og beskyttelse av data. I så fall vil du bli underrettet om endringene med en tydelig merknad på begynnelsen av denne policyen.